- Virksomheden støtter ikke kun kvindernes EM, men også syv deltagende landshold
- Chief Brand Officer Christine Wolburg: "Vi har aktivt støttet kvinders empowerment og ligestilling inden for sport i årevis"
- Sponsorater skal også øge kendskabet til Volkswagens familie af ID.-modeller yderligere
Volkswagen er tilbage på UEFA's fodboldbane. Bilproducenten vil være partner i UEFA Women's EURO 2025. UEFA Women's European Championship afholdes i Schweiz fra den 2. til den 27. juli. Volkswagen var allerede involveret som partner for UEFA ved kvindernes EM i 2022 i England.
Christine Wolburg, Chief Brand Officer for Volkswagen-mærket: "Som et spørgsmål om overbevisning har vi støttet både kvindefodbold og kvinder i fodbold i mange år nu. Sponsoreringen af UEFA Women's EURO denne sommer er derfor endnu et tegn på vores engagement i synlighed, retfærdighed og ægte deltagelse."
Som det var tilfældet med Womens Euro 2022 forfølger Volkswagen et andet stort mål med partnerskabet ud over en holdningsskabende-kampagne: "Vi bruger også scenen til at præsentere vores modeller fra den fuldelektriske ID.-familie for et internationalt publikum", meddeler Wolburg.
Volkswagen er ikke kun partner for UEFA Women's EURO 2025, men også for syv af de 16 deltagende landshold: Ud over Tyskland og værtslandet Schweiz er det Frankrig, Holland, Danmark, Finland og Italien. I disse lande er der indgået sponsoraftaler mellem de respektive Volkswagen-importører og de nationale fodboldforbund. Volkswagen vil også arrangere aktiviteter på andre fodboldelskende markeder før og under EM.
Guy-Laurent Epstein, UEFA Marketing Director, sagde: "UEFA er glade for at byde Volkswagen velkommen tilbage som officiel UEFA Women's EURO-sponsor. Deres fortsatte støtte viser en fælles tro på kvindefodbolds power og potentiale. Da turneringen snart starter i hele Schweiz, hjælper dette partnerskab os ikke kun med at levere en rekordstor konkurrence, men også med at drive meningsfulde investeringer i væksten af kvindefodbold og skabe flere muligheder for kvinder og piger på alle niveauer af sporten."
UEFA Women's EURO er sat til at finde sted i otte værtsbyer i Schweiz og forventes at blive den mest succesfulde udgave til dato med rekordstort tilskuertal, investeringer og fanengagement.
Alexandra Popp, EURO-ambassadør for Volkswagen, tysk landsholdsspiller med 145 landskampe og anfører for VfL Wolfsburg: "Kvindefodbold har taget et fantastisk spring fremad i de seneste år: professionalisme, kvalitet og opmærksomhed har udviklet sig ekstremt positivt. Volkswagen har støttet os helt fra begyndelsen – både på klubniveau med VfL Wolfsburg og også på nationalt plan i det tyske fodboldforbund og i Europa, som nu ved UEFA Women's EURO. Dette engagement og denne anerkendelse er meget værdsat i fodboldverdenen."
Ved det sidste UEFA Women's EURO, som måtte udskydes fra 2021 til 2022 på grund af Coronavirus-pandemien, tiltrak Volkswagen sig opmærksomhed med sin #KeinFrauenfußball eller #NotWomensFootball holdningsskabende kampagne. Med dette bevidst provokerende slogan blev det påpeget, at den generelle sprogbrug er forskellig mellem fodbold og kvindefodbold – som om de var forskellige sportsgrene.
Kvindeholdet hos VfL Wolfsburg, et helejet datterselskab af Volkswagen AG, nyder også godt af virksomhedens støtte: I tolv år har de kvindelige fodboldspillere fra denne tyske fodboldklub været blandt de mest succesfulde i Europa og vundet ikke kun UEFA Women's Champions League to gange, men også det tyske mesterskab syv gange og den tyske pokalturnering elleve gange.
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk